Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Londýn není úplně vhodným příkladem pro Prahu II.

Kapitola druhá – individuální doprava. Ta je opravdu Londýnskou specialitou. A zvláštní je, že se jako její účastnící cítíte bezpečněji než v jinde v Evropě, i když se jezdí vlevo. Přitom místní provoz je již tak zahuštěný, že už to více snad opravdu nejde.

http://i.thisislondon.co.uk/i/pix/2008/04/trafficES2504_415x275.

Londýnská individuální doprava je typickým představitelem faktu, že více silnic se rovná více aut, a tedy více kongescí, více hluku a více smogu. Podle oficiálních statistik je průměrná rychlost automobilů v Londýně 14 km/h. Prakticky od prvního nastartování Vašeho automobilu stojíte v permanentní zácpě. Projet Londýnem od S k J vám zabere přes 2 hodiny a přitom se jedná o vzdálenost okolo 40 km. Tangenciální směry jsou ještě neprůjezdnější.

Nic nepomáhají ani okruhy. Vnitřní, který není dálnicí, pouze městkou hlavní třídou, je navíc jen v severní části Londýna. Vnější okruh, místy až čtyřproudá dálnice M25, dnes už téměř pravidelně úplně stojí v obou směrech. Na zácpy jsou řidiči upozorňováni na stovkách světelných tabulí, které jsou rozmístěny na napojených dálnicích a hlavních silnicích. Rádia pravidelně hlásí místa problémů a očekávané zdržení. Přitom při budování okruhu v 70. a 80. letech minulého století byla uvažována výrazně menší vytíženost automobily. Tenkrát se příliš nenosilo připomínat tzv. dopravní indukci. Tedy jev, který se dá velmi stručně popsat takto: „Každá nová dopravní infrastruktura okamžitě vytvoří prostor, který bude dopravními prostředky zaplněn. Dojde tak k vytvoření (indukování) nové dopravy, která v daném místě předtím nebyla.“ V současné době se M25 na několika místech rozšiřuje o další pruh v každém směru. Již poněkolikáté.

Londýn je asi nejznámějším městem, kde bylo v nedávné době zavedeno mýtné na vjezd do centrální části. Podle posledních zpráv poklesl po jeho zavedení počet vjíždějících automobilů pouze o 10%. Kongesce příliš nevymizely. Zóna byla jednou rozšiřována a mezi novou a starou částí byla ponechána pasáž, kde se mýtné nevybírá. Průjezd je tedy teoreticky zajištěn, avšak prakticky nikoliv. Jediná spojnice v centru mezi severní a jižní částí Londýna způsobuje, že se dopravní proud poněkud více koncentruje v jakémsi oboustranném trychtýři, samozřejmě s permanentní zácpou. Emise v centru města po zavedení mýtného nepoklesly. Za zmínku stojí, že mýtné se dá zaplatit přes internet a vjezd do zóny kontrolují kamery, které přečtou poznávací značku.

 

Pražská individuální doprava

Staví se oba okruhy, bohužel draze a evidentně ne příliš bezpečně. Páteřní systém je však opravdu třeba, tranzitní dopravu je nutné odvést mimo město. Systém sběrných radiál a obou okruhů je z tohoto pohledu správnou koncepcí. Je však třeba mít na paměti, že v okolí Prahy má většina dopravního proudu za destinaci právě hlavní město.

Málo se v Praze uvažuje o zklidnění vnitřních částí.  Zklidnění je však třeba realizovat postupným omezováním individuální dopravy směrem k základní obslužnosti. Omezování je možné buď postupným rušením či zužováním (ze dvou pruhů na jeden) ulic nebo důmyslným systémem dopravního značení a semaforů. Auta nepojedou pouze tam, kde nebudou potřeba! Velmi by pomohl systém P+R parkovišť s návaznými spoji MHD. I tady však Praha zaspala, na linku C už v dopravní špičce více vlaků neprojede. Zelená řešení – tedy něco někde úplně zavřít, nejlépe okamžitě, bohužel nejsou reálná. Celý systém je tak přetížený, že je nutno jej měnit postupně a často, ale po malých krůčcích. Terapie šokem by přivodila kolaps.

Nesmí být navíc připuštěno další zintenzivňování zástavby bez promyšlené urbanistické koncepce. Další hypermarket či obchodní dům v centru města s sebou přivede neúnosné množství individuální dopravy. Použití mýtného systému, který je v podstatě daní za místo bydliště jistě několik obyvatel uvítá, životní prostředí však nezlepší. Klíčová otázka totiž zní: „Proč zde tedy vede silnice, když na ní nechceme auta?"

 

Londýnskou individuální dopravu opravdu raději ne. I když stejná míra ohleduplnosti řidičů by v Česku rozhodně neuškodila.

Autor: | neděle 26.9.2010 10:19 | karma článku: 9,75 | přečteno: 1069x
  • Další články autora

Světlo na konci tunelu

Představte si, že váš kolega na jméno společné firmy koupí drahý vůz a s plnou nádrží, za potlesku veřejnosti, se vydá na dlouhou cestu napříč kontinentem. Jízdu si užívá, ujišťuje vás, že všechny náklady jsou zajištěny a že jede podle předpisů. V půlce své cesty vám pak s úsměvem předá řízení a vy zjistíte, že po cestě nabral tucet stopařů a že jsou vám v patách policejní vozy, neboť dotyčný po cestě párkrát projel na červenou. Bez mapy, s poloprázdnou nádrží, další benzínka v nedohlednu. Osazenstvo netrpělivě očekává příjezd do cíle, vy s oroseným čelem jedete bůhví kam...

28.1.2014 v 18:33 | Karma: 19,93 | Přečteno: 1750x | Diskuse| Ostatní

„Gigaeskalátor“

V jistém médiu nedávno znovu recyklovali několik měsíců starou zprávu o úmyslu města vybudovat eskalátor z Nuselského údolí, který by tisíce tamních rezidentů spojil se stanicí metra Vyšehrad. Copak o to. Opakování jest matkou moudrosti. Jsem i smířen s tím, že jako politik a zástupce města jsem pod drobnohledem. A také to tak má být. Ovšem je kritika podložená relevantními argumenty a kritika balancující na vratkých nožkách domněnek.

7.1.2014 v 17:23 | Karma: 17,81 | Přečteno: 1782x | Diskuse| Ostatní

Teskný zpěv Kolibříka

V neděli jsem v Otázkách Václava Moravce vyslechl vystoupení Pavla Béma, mého oponenta, a přiznám se, že jsem po celou dobu nevycházel z údivu. Když zazněla věta „pan Hudeček je neuvěřitelný lhář“, skousl jsem to a nereagoval prostě proto, aby se po jistě chutném nedělním obědě divákům nepřitížilo tím, že budou sledovat záplavu prázdných invektiv.

3.12.2013 v 12:02 | Karma: 30,59 | Přečteno: 2655x | Diskuse| Ostatní

Co věděl prezident a kdy to věděl?

Četl jsem kdesi na facebooku toto hodnocení současné situace v sociální demokracii: „...tak přeci jen v ČSSD zabíječka bude, jen zaříznou jinou svini...“

31.10.2013 v 17:43 | Karma: 18,19 | Přečteno: 801x | Diskuse| Ostatní

ANO? Ne, děkuji!

Od člena konkrétní politické strany budou má následující slova, týkající se jistých kandidátů ve volbách, znít chabě, lacině, předvídatelně. Jsem si toho plně vědom. Přesto jako občan cítím ryze sobeckou potřebu se k nadcházejícím volbám vyjádřit.

14.10.2013 v 17:34 | Karma: 12,43 | Přečteno: 1235x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

Kvůli nehodě kamionu je uzavřena D35 u Olomouce ve směru na Mohelnici

18. května 2024  7:39,  aktualizováno  7:45

Kvůli nehodě kamionu byla dnes časně ráno uzavřena dálnice D35 u Olomouce-Nemilan ve směru na...

Vláda se bude zabývat budoucnosti zóny Plzeň-Líně. Letecká záchranka zůstává

18. května 2024  7:23

Ministři se po stažení plánu na budování továrny na výrobu baterií do aut v loňském roce znovu...

Máš jiný názor? Tak tohle je výsledek. Kaliňák o zákulisí atentátu na Fica

18. května 2024

Premium Je jedním z nejbližších lidí premiéra Roberta Fica ve straně Smer-SD. Byl ve všech Ficových vládách...

Se samopalníky šli svrhnout komunisty. Proč největší Prokešův puč nevyšel

18. května 2024

Premium Před 75 lety, v polovině května 1949, se měl odehrát vůbec nejvážnější ozbrojený pokus o svržení...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 96
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1311x
PřF UK v Praze, TOP 09, DR CSTS

Seznam rubrik