Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

„Gigaeskalátor“

7. 01. 2014 17:23:13
V jistém médiu nedávno znovu recyklovali několik měsíců starou zprávu o úmyslu města vybudovat eskalátor z Nuselského údolí, který by tisíce tamních rezidentů spojil se stanicí metra Vyšehrad. Copak o to. Opakování jest matkou moudrosti. Jsem i smířen s tím, že jako politik a zástupce města jsem pod drobnohledem. A také to tak má být. Ovšem je kritika podložená relevantními argumenty a kritika balancující na vratkých nožkách domněnek.

Na MHD v Praze můžeme být právem hrdí. Ovšem při vší snaze o rovnoměrné pokrytí a obsluhu města má také své slabiny. Jednou z nich je bezesporu stanice I. P. Pavlova. Jakákoliv sebemenší kolize na tomto dopravním uzlu může ochromit tramvajovou dopravu ve třetině města. Na metro sem tramvajemi míří rezidenti mimo jiné i z poměrně vzdálených Vršovic, Albertova, Náměstí Bratří Synků, Nuslí. A cílem města by tak mělo být zajistit pro tuto skupinu cestujících takové podmínky, aby mohli využít méně vytížené stanice metra.

Je libo metro do polí či do lesa?

Značnou úlevu by I. P. Pavlova bezesporu přineslo vybudování trasy metra D z Pankráce do Písnice, ideálně se stanicí na Náměstí Bratří Synků. Ovšem jak je to metro praktické, tak je bohužel i drahé, zejména pak provoz stanic, který ročně vyjde na stovky milionů korun. Minulé vedení města ovšem před posílením uzlu na I. P. Pavlova dalo přednost nepochybně populárnějšímu prodloužení stávajících tras metra C a A. Tudíž dopravě po celém městě nijak neulevili a rozpočtu jakbysmet. Stočit linku metra C do polí (stanice Letňany) či odbočit k Motolu - aniž by bylo jisté, že spojení denně využijí tisíce lidí - je prostě nesmysl. Smutné je, že takto vedené investice by nedávaly smysl ani v době největší finanční hojnosti a za stoprocentní kondice městské veřejné dopravy.

Než se tedy podaří po letech mrhání veřejnými prostředky obnovit kondici městské kasy, je možným řešením právě výstavba eskalátoru. Pohodlně přepraví tisíce rezidentů k nejbližší stanici metra Vyšehrad, od které je nyní dělí 350 metrů dlouhé schody s převýšením 37 metrů. Díky de facto novému, otevřenému vestibulu metra přesměrujeme část cestujících z I. P. Pavlova a zároveň tím nenarušíme dlouhodobou strategii rozvoje městské dopravy, neboť i v případě vybudování kýžené linky metra D neztratí eskalátor své opodstatnění. Stále bude nejrychlejším způsobem, jak se z linky C dostat do Nuselského údolí a přilehlých lokalit. Území je navíc v dlouhodobém časovém horizontu vhodné k vybudování železniční stanice, která by ulevila Hlavnímu nádraží. I zde by se pak rychlé spojení s metrem hodilo.

Hlavními argumenty proti stavbě pojízdných schodů jsou cena a velikost. Pro lepší orientaci v parametrech stavby mi dovolte srovnat eskalátor z Nuslí s eskalátorem na Náměstí Míru. Předběžné odhady nákladů na vybudování prvně jmenovaného činí 320 milionů korun, výměna starého eskalátoru na Náměstí Míru stála před lety 290 milionů korun. Srovnatelné jsou i délkou a převýšením, takže o žádný „gigaeskalátor z Nuslí“, jak kdesi v médiích zaznělo, se opravdu nejedná. Jediným přiznaným nedostatkem projektu je, že jsme zatím nenašli bezbariérovou variantu. Ostatně i v tomto nedostatku jsme ovšem s eskalátorem na „Míráku“ za jedno.

Prověřuj, ale důvěřuj

Obě výše zmíněné sumy pro městský rozpočet jistě nebyly a nejsou zanedbatelnou částkou. Ovšem začínám mít pocit, že jakákoliv investice v režii samosprávy či státní správy je dnes a priori špatná, ne-li, cituji, „bláznivá“, „šílená“, „ztřeštěná“. Uznávám, že veřejnost i novináři mají po jistých zkušenostech s politiky plné právo být podezřívaví. Ale obávám se, že tento trend v lidech zaseje naprostou nedůvěru a skepsi, která bude pro řadu politických představitelů znamenat jediné: „Dělej, jak myslíš, jen ne proboha veřejně!“

Ideálním politikem pak bude populista, který nic nevymýšlí, nic nemění, do ničeho neinvestuje (maximálně si sem tam opatrně něco odkloní), vše dle alibistického hesla „Kdo nic nedělá, nic nezkazí“. To už ale nebudeme volit mezi kolabující dopravou a cestou vzhůru na Vyšehrad za 318 milionů, ale dočkáme se pořádného sešupu dolů za všechny prachy.

Autor: Tomáš Hudeček | úterý 7.1.2014 17:23 | karma článku: 17.11 | přečteno: 1732x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Ostatní

Jan Klar

Když už nevěra, tak pořádná

Kolik je na světě starých kyselých „panen“? Když Eva ještě vyučovala ve škole, její kolegyně jí občas připomínaly klevetnice na tržišti. Hlídaly se navzájem, aby se náhodou neošidily.

18.10.2017 v 13:11 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 0 | Diskuse

Jiří Turner

Nápravník islámských bubáků II.

Co je to basmala? Jak to bylo s knihou Bez dcerky neodejdu? Je bičování jen trest? Bilal Philips – poturčenec horší Turka. Odkud kam sahá Blízký východ? Boko Haram. Burky a burkiny. Jak chápe Korán cizoložství? Komu sluší čádor?

18.10.2017 v 11:05 | Karma článku: 7.92 | Přečteno: 572 | Diskuse

David Vlk

Můžou mít voliči různých stran spolu sex???

"Vladěnko, já ti ty volební lístky trochu vytřídím, abys nemusela moc dlouho přemýšlet. Ne, neboj žádná cenzura, jenom vyhodím komouše, fašouny, mimoně a podivíny."

18.10.2017 v 10:56 | Karma článku: 15.77 | Přečteno: 669 | Diskuse

Blog Info

Audio: Poslechněte si záznam čtení Davida Vlka

První přímý přenos blogů iDNES.cz je za námi. Technická chyba nám znemožnila publikovat slibovaný záznam čtení Davida Vlka, ale pro ty, kdo si o něj psali, máme dobrou zprávu.

18.10.2017 v 10:46 | Karma článku: 5.00 | Přečteno: 287 | Diskuse

Jana Slaninová

Den kdy zmizeli politici

Jedno ráno seděl investigativní novinář Mojmír u svého laptopu a hryzal si palec na pravé ruce. Popravdě už začínal panikařit. Už od půlnoci se u jednoho jím sledovaného politika nic nedělo!

18.10.2017 v 9:40 | Karma článku: 8.53 | Přečteno: 207 | Diskuse
Počet článků 96 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1292
PřF UK v Praze, TOP 09, DR CSTS

Seznam rubrik

více


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.