Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

„Vidím město veliké…“

2. 04. 2013 17:58:01
Nová výstavba to v Praze nemá nikterak jednoduché. Pokaždé když někde developer, investor, městská část či magistrát na veřejnosti zmíní, že by na určitém místě mohlo stát to či ono, většinou bez ohledu na kvalitu či přínos objektu, to mezi lidmi začne vřít a záměr promptně shodí ze stolu. A proč? Většinou se obávají toho, že příchod nových rezidentů ještě více zatíží už tak nekontrolovatelnou masu automobilové městské dopravy v jejich okolí. Značí ale opravdu hustější zástavba uvnitř města takové riziko?

V době, kdy je slovo developer prakticky nadávkou a pojem rozvoj města budí v lidech nedůvěru, je pochopitelné, že i na zmínku o výstavbě reaguje veřejnost tak, jako býk na rudý prapor. Záměr postavit v některé ze čtvrtí například nový bytový dům je v plénu téměř vždy odsouzen k nemilosrdné kritice už jen ze své podstaty. A z podstaty městské dopravy.

Nic na tom nezmění ani sliby, že objekt bude mít odpovídající počet parkovacích stání. Všichni totiž moc dobře víme, že řada lidí dnes neváhá investovat do nákupu vozu, leč už nepovažuje za nutné počítat s prostředky navíc pro zakoupení parkovacího stání. Je prostě levnější naplnit kapacitu ulic než podzemního parkoviště. I proto by většina lidí raději viděla růst nový bytový dům někde na okraji Prahy než naproti přes ulici. Jenže tady neplatí pořekadlo, co oči nevidí, srdce nebolí. Výstavba nového domu v širším centru města totiž sice přivede do ulic pár vozů navíc, ale výstavba na okraji a tedy rozrůstání města do šířky ovlivní dopravu, ekonomiku a životní prostředí města nepoměrně více.

Praha je z pohledu svého rozvoje takovým nenasytným otesánkem. V roce 1922 zabírala plochu 172 kilometrů čtverečních. Od té doby vzrostla trojnásobně - čítá na 500 kilometrů čtverečních a do suburbanizační zóny Prahy tak patří už i 70 kilometrů vzdálená Kutná Hora. Je dobře, že se město rozvíjí a roste. Ale není růst jako růst. Efektivnější a ekonomičtější je totiž rozvoj města vnitřní, ne do šířky. Ať už z pohledu náročnosti vedení energetických sítí, kanalizace, ale především automobilové dopravy. Protože pro lidi bydlící na okraji města je (i přes potíže s parkováním či kolonami) cesta autem stále nejpohodlnější. Jenže co je pohodlné pro jednoho, může být na obtíž druhému. Ulice vnitřního města v době zhruba před a po konci pracovní doby jsou toho důkazem. A v těch věčných kolonách povětšinou netráví mládí obyvatelé blízkého okolí. Ti totiž spíš využijí MHD, kde dojezdový čas domů je zhruba stejný jako autem.

Nesnažím se zde lobbovat za zběsilé zastavování všech volných ploch ve městě hlava nehlava. Velice dobře jsem si vědom důležitosti veřejných prostranství, parků a míst k odpočinku. Nicméně jednou žijeme ve velkoměstě a je jasné, že při cestě do zaměstnání nebudeme opájeni vůní šeříků, ale výfukovými plyny a tu a tam nám cestu nezkříží laňka, ale spíš kolona aut. Rozšiřování města nicméně není řešením. To, že se někde na poli na okraji Prahy postaví bytový dům s desítkami bytů, má na život v centru města velký vliv. Město je jedna entita, sice rozdělena na městské části, ale ve své podstatě homogenní. Snaha tento fakt obejít se nám může velmi nevyplatit.

Kvalitní, vkusná, promyšlená hustější zástavba města není hrozbou, je naopak cílem. Nový dům nemusí lokalitu poškodit, může ráz městské krajiny harmonicky dotvořit a tím jí být ku prospěchu. Osamocené domy v blízkosti rušných křižovatek, které jsou smutným mementem po vybouraných čtvrtích, jsou toho důkazem.

Nevím, jestli kněžna Libuše byla fanynkou urbanismu, ale jistě to byla moudrá žena a své slavné zvolání „vidím město veliké“ nemyslela doslova.

Autor: Tomáš Hudeček | úterý 2.4.2013 17:58 | karma článku: 14.02 | přečteno: 964x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Ostatní

Jan Klar

Když už nevěra, tak pořádná

Kolik je na světě starých kyselých „panen“? Když Eva ještě vyučovala ve škole, její kolegyně jí občas připomínaly klevetnice na tržišti. Hlídaly se navzájem, aby se náhodou neošidily.

18.10.2017 v 13:11 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 0 | Diskuse

Jiří Turner

Nápravník islámských bubáků II.

Co je to basmala? Jak to bylo s knihou Bez dcerky neodejdu? Je bičování jen trest? Bilal Philips – poturčenec horší Turka. Odkud kam sahá Blízký východ? Boko Haram. Burky a burkiny. Jak chápe Korán cizoložství? Komu sluší čádor?

18.10.2017 v 11:05 | Karma článku: 7.92 | Přečteno: 572 | Diskuse

David Vlk

Můžou mít voliči různých stran spolu sex???

"Vladěnko, já ti ty volební lístky trochu vytřídím, abys nemusela moc dlouho přemýšlet. Ne, neboj žádná cenzura, jenom vyhodím komouše, fašouny, mimoně a podivíny."

18.10.2017 v 10:56 | Karma článku: 15.77 | Přečteno: 669 | Diskuse

Blog Info

Audio: Poslechněte si záznam čtení Davida Vlka

První přímý přenos blogů iDNES.cz je za námi. Technická chyba nám znemožnila publikovat slibovaný záznam čtení Davida Vlka, ale pro ty, kdo si o něj psali, máme dobrou zprávu.

18.10.2017 v 10:46 | Karma článku: 5.00 | Přečteno: 287 | Diskuse

Jana Slaninová

Den kdy zmizeli politici

Jedno ráno seděl investigativní novinář Mojmír u svého laptopu a hryzal si palec na pravé ruce. Popravdě už začínal panikařit. Už od půlnoci se u jednoho jím sledovaného politika nic nedělo!

18.10.2017 v 9:40 | Karma článku: 8.53 | Přečteno: 207 | Diskuse
Počet článků 96 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1292
PřF UK v Praze, TOP 09, DR CSTS

Seznam rubrik

více


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.