Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

„Vidím město veliké…“

Nová výstavba to v Praze nemá nikterak jednoduché. Pokaždé když někde developer, investor, městská část či magistrát na veřejnosti zmíní, že by na určitém místě mohlo stát to či ono, většinou bez ohledu na kvalitu či přínos objektu, to mezi lidmi začne vřít a záměr promptně shodí ze stolu. A proč? Většinou se obávají toho, že příchod nových rezidentů ještě více zatíží už tak nekontrolovatelnou masu automobilové městské dopravy v jejich okolí. Značí ale opravdu hustější zástavba uvnitř města takové riziko?

V době, kdy je slovo developer prakticky nadávkou a pojem rozvoj města budí v lidech nedůvěru, je pochopitelné, že i na zmínku o výstavbě reaguje veřejnost tak, jako býk na rudý prapor. Záměr postavit v některé ze čtvrtí například nový bytový dům je v plénu téměř vždy odsouzen k nemilosrdné kritice už jen ze své podstaty. A z podstaty městské dopravy.

Nic na tom nezmění ani sliby, že objekt bude mít odpovídající počet parkovacích stání. Všichni totiž moc dobře víme, že řada lidí dnes neváhá investovat do nákupu vozu, leč už nepovažuje za nutné počítat s prostředky navíc pro zakoupení parkovacího stání. Je prostě levnější naplnit kapacitu ulic než podzemního parkoviště. I proto by většina lidí raději viděla růst nový bytový dům někde na okraji Prahy než naproti přes ulici. Jenže tady neplatí pořekadlo, co oči nevidí, srdce nebolí. Výstavba nového domu v širším centru města totiž sice přivede do ulic pár vozů navíc, ale výstavba na okraji a tedy rozrůstání města do šířky ovlivní dopravu, ekonomiku a životní prostředí města nepoměrně více.

Praha je z pohledu svého rozvoje takovým nenasytným otesánkem. V roce 1922 zabírala plochu 172 kilometrů čtverečních. Od té doby vzrostla trojnásobně - čítá na 500 kilometrů čtverečních a do suburbanizační zóny Prahy tak patří už i 70 kilometrů vzdálená Kutná Hora. Je dobře, že se město rozvíjí a roste. Ale není růst jako růst. Efektivnější a ekonomičtější je totiž rozvoj města vnitřní, ne do šířky. Ať už z pohledu náročnosti vedení energetických sítí, kanalizace, ale především automobilové dopravy. Protože pro lidi bydlící na okraji města je (i přes potíže s parkováním či kolonami) cesta autem stále nejpohodlnější. Jenže co je pohodlné pro jednoho, může být na obtíž druhému. Ulice vnitřního města v době zhruba před a po konci pracovní doby jsou toho důkazem. A v těch věčných kolonách povětšinou netráví mládí obyvatelé blízkého okolí. Ti totiž spíš využijí MHD, kde dojezdový čas domů je zhruba stejný jako autem.

Nesnažím se zde lobbovat za zběsilé zastavování všech volných ploch ve městě hlava nehlava. Velice dobře jsem si vědom důležitosti veřejných prostranství, parků a míst k odpočinku. Nicméně jednou žijeme ve velkoměstě a je jasné, že při cestě do zaměstnání nebudeme opájeni vůní šeříků, ale výfukovými plyny a tu a tam nám cestu nezkříží laňka, ale spíš kolona aut. Rozšiřování města nicméně není řešením. To, že se někde na poli na okraji Prahy postaví bytový dům s desítkami bytů, má na život v centru města velký vliv. Město je jedna entita, sice rozdělena na městské části, ale ve své podstatě homogenní. Snaha tento fakt obejít se nám může velmi nevyplatit.

Kvalitní, vkusná, promyšlená hustější zástavba města není hrozbou, je naopak cílem. Nový dům nemusí lokalitu poškodit, může ráz městské krajiny harmonicky dotvořit a tím jí být ku prospěchu. Osamocené domy v blízkosti rušných křižovatek, které jsou smutným mementem po vybouraných čtvrtích, jsou toho důkazem.

Nevím, jestli kněžna Libuše byla fanynkou urbanismu, ale jistě to byla moudrá žena a své slavné zvolání „vidím město veliké“ nemyslela doslova.

Autor: | úterý 2.4.2013 17:58 | karma článku: 15,18 | přečteno: 964x
  • Další články autora

Světlo na konci tunelu

Představte si, že váš kolega na jméno společné firmy koupí drahý vůz a s plnou nádrží, za potlesku veřejnosti, se vydá na dlouhou cestu napříč kontinentem. Jízdu si užívá, ujišťuje vás, že všechny náklady jsou zajištěny a že jede podle předpisů. V půlce své cesty vám pak s úsměvem předá řízení a vy zjistíte, že po cestě nabral tucet stopařů a že jsou vám v patách policejní vozy, neboť dotyčný po cestě párkrát projel na červenou. Bez mapy, s poloprázdnou nádrží, další benzínka v nedohlednu. Osazenstvo netrpělivě očekává příjezd do cíle, vy s oroseným čelem jedete bůhví kam...

28.1.2014 v 18:33 | Karma: 19,93 | Přečteno: 1750x | Diskuse| Ostatní

„Gigaeskalátor“

V jistém médiu nedávno znovu recyklovali několik měsíců starou zprávu o úmyslu města vybudovat eskalátor z Nuselského údolí, který by tisíce tamních rezidentů spojil se stanicí metra Vyšehrad. Copak o to. Opakování jest matkou moudrosti. Jsem i smířen s tím, že jako politik a zástupce města jsem pod drobnohledem. A také to tak má být. Ovšem je kritika podložená relevantními argumenty a kritika balancující na vratkých nožkách domněnek.

7.1.2014 v 17:23 | Karma: 17,81 | Přečteno: 1782x | Diskuse| Ostatní

Teskný zpěv Kolibříka

V neděli jsem v Otázkách Václava Moravce vyslechl vystoupení Pavla Béma, mého oponenta, a přiznám se, že jsem po celou dobu nevycházel z údivu. Když zazněla věta „pan Hudeček je neuvěřitelný lhář“, skousl jsem to a nereagoval prostě proto, aby se po jistě chutném nedělním obědě divákům nepřitížilo tím, že budou sledovat záplavu prázdných invektiv.

3.12.2013 v 12:02 | Karma: 30,59 | Přečteno: 2655x | Diskuse| Ostatní

Co věděl prezident a kdy to věděl?

Četl jsem kdesi na facebooku toto hodnocení současné situace v sociální demokracii: „...tak přeci jen v ČSSD zabíječka bude, jen zaříznou jinou svini...“

31.10.2013 v 17:43 | Karma: 18,19 | Přečteno: 801x | Diskuse| Ostatní

ANO? Ne, děkuji!

Od člena konkrétní politické strany budou má následující slova, týkající se jistých kandidátů ve volbách, znít chabě, lacině, předvídatelně. Jsem si toho plně vědom. Přesto jako občan cítím ryze sobeckou potřebu se k nadcházejícím volbám vyjádřit.

14.10.2013 v 17:34 | Karma: 12,43 | Přečteno: 1235x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Vrah hodil tělo ubodaného muže do žumpy, tam tlelo dva měsíce. Dostal 20 let

25. dubna 2024,  aktualizováno  12:44

Krajský soud v Ostravě poslal na dvacet let do vězení 62letého Karla Machalu za to, že předloni v...

Rakety ATACMS jsou stěžejní, ale Rusové se mohli připravit, míní analytici

25. dubna 2024  11:30,  aktualizováno  12:42

Rakety dlouhého doletu ATACMS, které USA poskytly Ukrajině, by mohly oslabit ruskou logistiku a...

Prokletím očkování možná je, že chrání proti smrtelným chorobám, míní Válek

25. dubna 2024  11:30,  aktualizováno  12:42

Přímý přenos V Česku stále rapidně přibývá případů černého kašle. Jednou z cest, jak se proti nemoci chránit, je...

„Není podstatné být vidět, ale mít výsledky.“ Politici reagují na konec ministryně

25. dubna 2024  10:46,  aktualizováno  12:41

O demisi ministryně pro vědu, výzkum a inovace Heleny Langšádlové (TOP 09) byl premiér Petr Fiala...

  • Počet článků 96
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1311x
PřF UK v Praze, TOP 09, DR CSTS

Seznam rubrik