Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Talinn jezdí zadarmo, bude jej Praha následovat?

8. 01. 2013 14:31:09
Od 1. ledna 2013 jezdí obyvatelé estonského velkoměsta hromadnou dopravou zadarmo. Stačí jim k tomu Talinn Card, kterou obyvatelé města přiloží k oranžové čtečce na začátku každé svojí cesty. Talinn si od opatření slibuje méně automobilů v centru města a zklidnění dopravy, o což usiluje i vedení Prahy.

Jít cestou veřejné dopravy zcela zdarma je ale podle mého nesystémový krok. Když někdo autem jezdí, řeší především rychlost a pohodlí přepravy. Takže i kdyby městská hromadná doprava v Praze byla stoprocentně dotována, aut v ulicích s největší pravděpodobností nijak citelně neubude. Služby tohoto typu zcela zdarma navíc obvykle ničí morálku, jelikož si jich člověk dřív nebo později přestane vážit.

Na druhou stranu, i když se to možná na první pohled nezdá, Praha má v současné době k talinnskému modelu výrazně blíž než k ryze komerčnímu. Dopravní podnik Praha (DPP) si prodejem lístků ročně vydělá pouze 4 miliardy korun. Praha ale do DPP nalije zhruba 12 miliard. Tím pádem je jasné, že cena jízdenek je v podstatě regulační, protože v případě plně komerčního modelu by platil cestující několikanásobně víc a síť pražské MHD by byla v konečném důsledku mnohem řidší. Žel tento model je - vzhledem k vytíženosti a kvalitě pražské hromadné dopravy - pro mě zatím tím jediným možným.

Druhá věc je samotné hospodaření DPP, ale to už je téma samo o sobě. Já v této společnosti vidím možné úspory v řádu desítek procent. Bude ale ještě nějakou dobu trvat, než tuto tasemnici pražského rozpočtu zkrotíme.

Ideálním řešením přetíženosti pražské dopravy je tak postupné snižování parkovacích míst v centru, a to ve prospěch záchytných parkovišť na okraji města. Před námi toto opatření vyzkoušelo již několik evropských měst a slavily s ním nemalý úspěch. Auta z centra opravdu zmizela, lidé začali více využívat MHD, posílila cyklodoprava a město ve všech ohledech ožilo. Následováníhodným krokem je také zavedení takzvaných elektrominibusů, které jezdí po okružních trasách bez pevných stanic. V konečné fázi by pak město mohlo (a mělo!) zavést také nízkoemisní zóny a mýto pro vjezd do metropole. Věřím, že právě těmito kroky bychom k únosnému dopravnímu zatížení dospěli snáz a rychleji než kolegové v Talinnu.

Autor: Tomáš Hudeček | úterý 8.1.2013 14:31 | karma článku: 11.48 | přečteno: 1362x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Ostatní

Jan Klar

Když už nevěra, tak pořádná

Kolik je na světě starých kyselých „panen“? Když Eva ještě vyučovala ve škole, její kolegyně jí občas připomínaly klevetnice na tržišti. Hlídaly se navzájem, aby se náhodou neošidily.

18.10.2017 v 13:11 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 48 | Diskuse

Jiří Turner

Nápravník islámských bubáků II.

Co je to basmala? Jak to bylo s knihou Bez dcerky neodejdu? Je bičování jen trest? Bilal Philips – poturčenec horší Turka. Odkud kam sahá Blízký východ? Boko Haram. Burky a burkiny. Jak chápe Korán cizoložství? Komu sluší čádor?

18.10.2017 v 11:05 | Karma článku: 7.92 | Přečteno: 597 | Diskuse

David Vlk

Můžou mít voliči různých stran spolu sex???

"Vladěnko, já ti ty volební lístky trochu vytřídím, abys nemusela moc dlouho přemýšlet. Ne, neboj žádná cenzura, jenom vyhodím komouše, fašouny, mimoně a podivíny."

18.10.2017 v 10:56 | Karma článku: 16.04 | Přečteno: 694 | Diskuse

Blog Info

Audio: Poslechněte si záznam čtení Davida Vlka

První přímý přenos blogů iDNES.cz je za námi. Technická chyba nám znemožnila publikovat slibovaný záznam čtení Davida Vlka, ale pro ty, kdo si o něj psali, máme dobrou zprávu.

18.10.2017 v 10:46 | Karma článku: 5.00 | Přečteno: 303 | Diskuse

Jana Slaninová

Den kdy zmizeli politici

Jedno ráno seděl investigativní novinář Mojmír u svého laptopu a hryzal si palec na pravé ruce. Popravdě už začínal panikařit. Už od půlnoci se u jednoho jím sledovaného politika nic nedělo!

18.10.2017 v 9:40 | Karma článku: 8.53 | Přečteno: 211 | Diskuse
Počet článků 96 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1292
PřF UK v Praze, TOP 09, DR CSTS

Seznam rubrik

více


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.