Londýn není úplně vhodným příkladem pro Prahu IV

6. 10. 2010 22:44:46
Londýnská osobní vlaková doprava je opravdu následováníhodná. Vlaky obsluhují celý jižní Londýn. K tomu z každé světové strany směřují linky na některá z centrálních nádraží (Victoria, Waterloo, King ́s Cross a další). Skrze centrum nejede po povrchu linka žádná. Pouze v jednom tunelu v S-J směru prochází trasa vlaku „Thameslink“. Úžasný to spoj, který Vás s minimálními časovými nároky převeze od přestupní stanice Kentish Town v severním Londýně až do jižních částí Cheam, Sutton a dále. Právě tato linka možná úplně nejlépe poukazuje na veškeré výhody vlaků – i když jsou v tunelu. Méně zastávek než metro je činí rychlejšími. Vedení po povrchu je činí přístupnějšími. Velká kapacita cestujících je činí úspornými. Elektrifikace tratí je činí ekologickými*.

Londýnské vlaky jsou poměrně čisté a jezdí na čas. Přeplněné jsou víceméně jen v období dopravních špiček. Mají úrovňové nastupování z nástupišť a jsou tedy bezbariérové. Informace o zpoždění a dobách jízdy jsou přehledně uvedeny a aktualizovány na světelných tabulích v každé stanici. Nádraží jsou jak průjezdná tak i hlavová. Ta druhá jsou obzvláště komfortní. Všechna velká nádraží vypadají jako modernizovaná část hlavního nádraží v Praze. Jsou pravidelně čištěna pojízdnými četami s roboty. Jsou plná krámků s občerstvením a dobrůtkami, stejně jako s oblečením a cetkami (accessories).

S trochou nadsázky se dá říct následující: Bez vlaků by londýnská veřejná doprava nejspíše totálně zkolabovala. Je to asi jediný z místních dopravních prostředků, který se Vám ani při pravidelném používaní nezprotiví. Naopak, oblíbíte si jej.

Praha se chystá vlaková nádraží rušit. Hlavové Masarykovo nádraží považuje za přežitek. Jako náhradu za něj plánuje (plánovala) dvoupatrový komplex ve stanici hlavní nádraží. Už dříve se podařilo prodat takovou cennost (lokalitu), jako např. nádraží Vyšehrad na Albertově. O dalších nádražích ani nemluvě – Podbaba, Černý most, Pankrác. Mimo rekonstruované pražské hlavní nádraží jsou to v podstatě místa pro bezdomovce a pro ostudu. Ne nadarmo studie ukazují, že člověk chodí tam, kde je mu dobře, což platí bohužel všesměrně.

V rámci výzkumu na univerzitě se mi už několikrát povedlo prokázat, že zóny dojížďky do Prahy jsou zejména podél železnic, nikoli podél dálnic. Problém však je, že pokud se v Praze uvažuje o vlacích, tak pouze jako součást spojení se Středočeským krajem. Přitom situace obyvatel Řep, tedy místa UVNITŘ Prahy, kteří si z důvodu oprav tramvají a silnic v letošním roce velmi rychle zvykli na kvalitní a rychlou dopravu do centra, mluví za vše.

O politické neschopnosti svědčí i tahanice ohledně vlaku na letiště a následná nekoncepční rozhodnutí vedoucí k pokračování stavby metra A. Vlak by opravdu posloužil lépe, viz naprostá většina odborných studií. Dodatkem, už slovo rychlodráha je prázdným pojmem. Evidentně je v Česku označení „vlak“ pejorativní. To je však pravděpodobně ještě pozůstatek rychlíků či osobních vlaků s červenými sedadly. Přitom ty jsou už dávnou minulostí.

Pro rozvoj kolejové dopravy, stejně jako v případě veřejné dopravy obecně, záleží její využití na třech faktorech: cena, kvalita a rychlost. Ve všech vlak vyniká. A nejen v Praze. Tak v čem byl dosud problém? Trochu v majetkových vztazích a trochu ve vlastnické struktuře. Vlaky provozuje téměř monopolně na českém území společnost České dráhy. O železniční infrastrukturu se zase stará Správa dopravní železniční cesty (SŽDC). Praha mimo pozemků nemůže vlastně nijak pomoci. Jakýkoli posun je tedy závislý na dohodě, nikoli na rozhodnutích. Ale o tom je také správa města, ne?

Londýn u kolejové dopravy uštědřuje Praze přímo políček. Pročpak si tady Praha nebere příklad? Příště již po čtvrté, tentokrát o tramvajích a autobusech.

* Elektřinu je samozřejmě třeba někde vyrobit. Toto se však neděje v koncentrované zástavbě již tak emisemi přetíženého městského prostředí.

Autor: Tomáš Hudeček | středa 6.10.2010 22:44 | karma článku: 30.84 | přečteno: 5185x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Ostatní

Pavel Hewlit

Věř, a víra Tvá tě uvěří – i když fakt nevěříte (a přejete si)

Řeknu to na rovinu, nejsem věřící člověk, věřící v Boha. Mám proti němu výhrady. Sem tam mi něco v Bibli neštymuje a všemocnou bytost si představuju jinak - jako bytost, co může všechno, a ne že nás v tom všechny nechá plácat.

19.2.2019 v 20:09 | Karma článku: 14.37 | Přečteno: 411 | Diskuse

Katerina Kaltsogianni

Kohout

Měla jsem jako dítě tři vážné momenty, které mě skutečně ovlivnily do mojí dnešní podoby. Nemyslím si, že jsem někdy něco tak silného zažila, co se do mě tak vrylo, co mi zformovalo moji povahu. Kohout byl velmi silným zážitkem.

19.2.2019 v 17:28 | Karma článku: 25.38 | Přečteno: 653 | Diskuse

Jiří Turner

Kdo nemá rád Lucii Vondráčkovou, ať se někam podepíše.

Já jí rád nemám, stejně jako nemám rád celou tu jejich famílii. Její tetu úplně nesnáším, to kvůli Kubišové, a její tatík mě žere taky, protože jako předseda svazu autorů a interpretů z nás tahá ty tantiemy. Ale Plekyho miluji.

19.2.2019 v 15:49 | Karma článku: 36.89 | Přečteno: 4834 | Diskuse

Mária Tvrdoňová

Bol Ježiš východným Guruom?

Keby ste nikdy nepočuli o tom, či máme nejaké dôkazy Ježišovho pobytu v Indii, pokiaľ poznáte evanjeliá a ich historický kontext, zo samotných Ježišových slov je jasné, že nebol ovplyvnený východnými náboženstvami.

19.2.2019 v 15:41 | Karma článku: 6.09 | Přečteno: 130 | Diskuse

Ladislav Jakl

Brexit: Tvrdý? Chaotický? Divoký? Čistý!

Opustíš-li mne, nezahynu, opustíš-li mne, zahyneš. To spolu s Viktorem Dykem vzkazuje Brusel všem vazalským zemím EU.

19.2.2019 v 15:33 | Karma článku: 37.04 | Přečteno: 921 | Diskuse
Počet článků 96 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1299
PřF UK v Praze, TOP 09, DR CSTS

Seznam rubrik

více

Najdete na iDNES.cz