Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Talinn jezdí zadarmo, bude jej Praha následovat?

8. 01. 2013 14:31:09
Od 1. ledna 2013 jezdí obyvatelé estonského velkoměsta hromadnou dopravou zadarmo. Stačí jim k tomu Talinn Card, kterou obyvatelé města přiloží k oranžové čtečce na začátku každé svojí cesty. Talinn si od opatření slibuje méně automobilů v centru města a zklidnění dopravy, o což usiluje i vedení Prahy.

Jít cestou veřejné dopravy zcela zdarma je ale podle mého nesystémový krok. Když někdo autem jezdí, řeší především rychlost a pohodlí přepravy. Takže i kdyby městská hromadná doprava v Praze byla stoprocentně dotována, aut v ulicích s největší pravděpodobností nijak citelně neubude. Služby tohoto typu zcela zdarma navíc obvykle ničí morálku, jelikož si jich člověk dřív nebo později přestane vážit.

Na druhou stranu, i když se to možná na první pohled nezdá, Praha má v současné době k talinnskému modelu výrazně blíž než k ryze komerčnímu. Dopravní podnik Praha (DPP) si prodejem lístků ročně vydělá pouze 4 miliardy korun. Praha ale do DPP nalije zhruba 12 miliard. Tím pádem je jasné, že cena jízdenek je v podstatě regulační, protože v případě plně komerčního modelu by platil cestující několikanásobně víc a síť pražské MHD by byla v konečném důsledku mnohem řidší. Žel tento model je - vzhledem k vytíženosti a kvalitě pražské hromadné dopravy - pro mě zatím tím jediným možným.

Druhá věc je samotné hospodaření DPP, ale to už je téma samo o sobě. Já v této společnosti vidím možné úspory v řádu desítek procent. Bude ale ještě nějakou dobu trvat, než tuto tasemnici pražského rozpočtu zkrotíme.

Ideálním řešením přetíženosti pražské dopravy je tak postupné snižování parkovacích míst v centru, a to ve prospěch záchytných parkovišť na okraji města. Před námi toto opatření vyzkoušelo již několik evropských měst a slavily s ním nemalý úspěch. Auta z centra opravdu zmizela, lidé začali více využívat MHD, posílila cyklodoprava a město ve všech ohledech ožilo. Následováníhodným krokem je také zavedení takzvaných elektrominibusů, které jezdí po okružních trasách bez pevných stanic. V konečné fázi by pak město mohlo (a mělo!) zavést také nízkoemisní zóny a mýto pro vjezd do metropole. Věřím, že právě těmito kroky bychom k únosnému dopravnímu zatížení dospěli snáz a rychleji než kolegové v Talinnu.

Autor: Tomáš Hudeček | úterý 8.1.2013 14:31 | karma článku: 11.48 | přečteno: 1362x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Ostatní

Štěpán Bicera

Pozdravuj tam dole ODS

Cokoliv nového Sobotka udělá, to jeho partaj sráží níž a níž. Osočování Babiše, podání demise vlády, zrušení demise,odvolání ministra financí, útok na tchyni Rusňáka. Naposledy i vyškrtnutí Zimoly z jihočeské kandidátky.

23.5.2017 v 8:18 | Karma článku: 25.97 | Přečteno: 511 | Diskuse

Milan Radek

Manchester, pouze další útok, brzo se něco takového ani komentovat nebude

Při vší úctě k obětem a jejich pozůstalým kterým je jedno proč to udělali, teď cítí jen bolest, a některé ta bolest nikdy neopustí. Ale znovu připomenu, tohle není to pravé nebezpečí. I kdyby se to stávalo týdně, tito neumírnění,

23.5.2017 v 3:33 | Karma článku: 37.66 | Přečteno: 1069 | Diskuse

Radka Kielbergerová

Šmíráctví chvilek pod psa

,,...nekoukejte se, co to děláte?... pryč, to se nedělá!"...Zahánění očí divokými neklidnými psy a uvnitř do chřtánu vražená tyč až na dno žaludku. Nehybnost a strach umíchaný v koktejl lítosti, neschopnosti a tetelení sebe sama.

23.5.2017 v 2:31 | Karma článku: 10.65 | Přečteno: 230 | Diskuse

Jana Slaninová

Když si přejete narození malé princezničky, obdržíte draka

Lidi v očekávání svého prvního potomka trpí utkvělými představami malinkých princezniček a nebo dokonce princátek. Naši se jedenáct let snažili o potomka. Ano, potomka. Kluka. Dostali trest. Narodila jsem se já.

22.5.2017 v 22:07 | Karma článku: 12.50 | Přečteno: 347 | Diskuse

Petr Omelka

23. května 1618 se vyhazovali ministři z okna...A co dnes?

Čeští stavové to sice tehdy vzali z gruntu, ale třetí pražská defenestrace měla vypadat jako regulérní vykonání rozsudku. O co tehdy šlo a proč se házelo z okna.

22.5.2017 v 21:10 | Karma článku: 16.91 | Přečteno: 451 | Diskuse
Počet článků 96 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1290
PřF UK v Praze, TOP 09, DR CSTS

Seznam rubrik

Napište mi

Vzkaz autorovi


Zbývá 1000 znaků.


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.


více


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.