Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Talinn jezdí zadarmo, bude jej Praha následovat?

8. 01. 2013 14:31:09
Od 1. ledna 2013 jezdí obyvatelé estonského velkoměsta hromadnou dopravou zadarmo. Stačí jim k tomu Talinn Card, kterou obyvatelé města přiloží k oranžové čtečce na začátku každé svojí cesty. Talinn si od opatření slibuje méně automobilů v centru města a zklidnění dopravy, o což usiluje i vedení Prahy.

Jít cestou veřejné dopravy zcela zdarma je ale podle mého nesystémový krok. Když někdo autem jezdí, řeší především rychlost a pohodlí přepravy. Takže i kdyby městská hromadná doprava v Praze byla stoprocentně dotována, aut v ulicích s největší pravděpodobností nijak citelně neubude. Služby tohoto typu zcela zdarma navíc obvykle ničí morálku, jelikož si jich člověk dřív nebo později přestane vážit.

Na druhou stranu, i když se to možná na první pohled nezdá, Praha má v současné době k talinnskému modelu výrazně blíž než k ryze komerčnímu. Dopravní podnik Praha (DPP) si prodejem lístků ročně vydělá pouze 4 miliardy korun. Praha ale do DPP nalije zhruba 12 miliard. Tím pádem je jasné, že cena jízdenek je v podstatě regulační, protože v případě plně komerčního modelu by platil cestující několikanásobně víc a síť pražské MHD by byla v konečném důsledku mnohem řidší. Žel tento model je - vzhledem k vytíženosti a kvalitě pražské hromadné dopravy - pro mě zatím tím jediným možným.

Druhá věc je samotné hospodaření DPP, ale to už je téma samo o sobě. Já v této společnosti vidím možné úspory v řádu desítek procent. Bude ale ještě nějakou dobu trvat, než tuto tasemnici pražského rozpočtu zkrotíme.

Ideálním řešením přetíženosti pražské dopravy je tak postupné snižování parkovacích míst v centru, a to ve prospěch záchytných parkovišť na okraji města. Před námi toto opatření vyzkoušelo již několik evropských měst a slavily s ním nemalý úspěch. Auta z centra opravdu zmizela, lidé začali více využívat MHD, posílila cyklodoprava a město ve všech ohledech ožilo. Následováníhodným krokem je také zavedení takzvaných elektrominibusů, které jezdí po okružních trasách bez pevných stanic. V konečné fázi by pak město mohlo (a mělo!) zavést také nízkoemisní zóny a mýto pro vjezd do metropole. Věřím, že právě těmito kroky bychom k únosnému dopravnímu zatížení dospěli snáz a rychleji než kolegové v Talinnu.

Autor: Tomáš Hudeček | úterý 8.1.2013 14:31 | karma článku: 11.48 | přečteno: 1362x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Ostatní

Ladislav Jakl

Zastaví Trump klimatické šílenství?

Globální klimatické třeštění je postaveno na jenom základním společenském fenoménu. A tím je fungování koncentrovaného a rozptýleného zájmu.

28.6.2017 v 10:40 | Karma článku: 24.15 | Přečteno: 488 | Diskuse

Marek Valiček

"Jako Jan Hus, chlapče, přesně jako von..."

Všichni svatí se maj slavit tak, jak jim přináleží. Šebestián střelbou z luku, Andula zimou a Jan pořádnym fajrákem...

28.6.2017 v 9:00 | Karma článku: 19.18 | Přečteno: 513 | Diskuse

Andrea Jamborová

Nechovej se jako debil...

Znáte to. Vidíte nějakou situaci a hned vás k ní napadne filmová hláška. Není člověka, aby si alespoň jednu nepamatoval.

28.6.2017 v 8:46 | Karma článku: 10.68 | Přečteno: 505 | Diskuse

Jarmila Kamenáčová

Večer na chalupě

Zavřela dveře a šla se toulat do tmy. Vzpomněla jsem si na tuláka, který se toulal po hvězdách, jak o něm zpíval Pavel Zajíček. Každý jsme ve své podstatě, ve své duši, tulákem...

28.6.2017 v 8:44 | Karma článku: 7.65 | Přečteno: 201 | Diskuse

Marketa Kadhi

Na pláži

Vůbec by mě nenapadlo popisovat své dojmy z dovolené, nebo psát o tom, co se dá vidět na pláži, dokud jsem tam nepotkala vílu.

27.6.2017 v 18:16 | Karma článku: 14.60 | Přečteno: 910 | Diskuse
Počet článků 96 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1290
PřF UK v Praze, TOP 09, DR CSTS

Seznam rubrik

Napište mi

Vzkaz autorovi


Zbývá 1000 znaků.


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.


více


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.