Dlouhodobé vize profesionálů by se měly zabývat zvýšením dostupnosti Prahy v rámci české kotliny s cílem zvýšit počet lidí, kteří mohou do našeho hlavního města dojíždět za prací. Tím by se podpořil růst služeb a všech navazujících činností. Při rozumné podpoře se tak může snadno zvýšit kvalitativní význam Prahy v globální konkurenci evropských či světových velkoměst a podpořit inovační potenciál celé České republiky. Nic z takového uvažování ovšem v novém rozpočtu Prahy nenajdete.
Nenajdete tam ani spoustu dalších opatření: úspornější dopravní prostředky u kterých by zadavatele, tedy Dopravní podnik, zajímal vzájemný poměr úspory paliva a nižší poruchovosti. Nenajdete tam konkrétní plány rozvoje cyklostezek, které podle ověřených zkušeností ze světa dlouhodobě zlepší životní styl občanů a sníží tak i zatížení zdravotnictví. Takhle totiž přemýšlejí profesionálové, nebo privátní firmy, kterým záleží na šetření každé koruny.
Copak koalice opravdu v rámci veřejného sektoru neumí najít možnosti investovat s vyhlídkou na dlouhodobé zúročení vložených prostředků? Samozřejmě, že to možné je. A opravdu to není až tak neznámá písnička.
Například výstavba a lepší využití P+R parkovišť - tedy pohodlných parkovacích ploch na okrajích Prahy odkud se snadno a rychle dostanete do centra s pomocí MHD. Původní investice na jejich výstavbu se částečně vrací díky poplatkům za parkování, zvýšeným tržbám veřejné dopravy, čistšímu životnímu prostředí, které pak společně v důsledku přitáhnou další ekonomické aktivity, nové firmy a pracovní příležitosti.
Nebo dobudování páteřních komunikací, které mohou právě v kombinaci s vhodnou „parkovací" politikou dopravu významně zrychlit a přitom příliš město nezatížit. Nepřekvapí, že na pražské radiály rozpočet pro rok 2011 téměř zapomíná.
Nebo budovat nové trasy veřejné dopravy jen tam, kde to vyžaduje zjištěná poptávka. Protože v takových oblastech se dopravní proud vlastně automaticky přesouvá z individuální dopravy na MHD se stejnými důsledky jako u P+R parkovišť. Naopak a samozřejmě - pokud město utrácí na investice v místech, kde dopravní modely podobnou návaznost nepředpovídají, jako je třeba trasa metra A, efekt je ve srovnání s vhodnějšími investicemi zanedbatelný. Veřejná doprava pro objem cestujících tam totiž dostačuje, anebo je možné podpořit výstavbu efektivnějšího dopravního prostředku jako je vlak. O multiplikačním efektu pak už bohužel nelze mluvit vůbec. Proč Praha neumí hospodařit s veřejnými zdroji? Veřejný sektor totiž nemusí být špatným hospodářem.
Pozn.: Otištěno také na serveru parlamentní listy.cz